Тенденции в интернет рекламата и промяна във възприятието им от потребителите

Тези, които са поживели малко повече години, за да си спомнят как изглеждаше интернет в ерата на Web 1.0, сигурно си спомнят начина, по-който се разви интернет рекламата на американския пазар. В началото компаниите наляха средства за рекламиране във виртуалното пространство заради високото количество кликове, които потребителите генерираха, през техните святкащи и мигащи рекламни банери и поп-ъп прозорци.

Какво се оказва в последствие, огромна част от генерираните кликове, според мнението на някои от експертите в тази област, са били осъществени на случаен принцип, имайки предвид това, че хората, които са ги генерирали, са били току-що прохождащи в Мрежата и не са имали още контрол върху кликовете си. Вероятно основната им цел при кликането върху рекламата е не да разгледат това, което се крие зад нея, а просто да я махнат от екрана си. Веднъж разбрали, че това им действие не премахва рекламата, а ги изпраща някъде си, предлагайки им някакъв продукт, те са се отказали и … процентът на кликовете спада.

Може би в момента се наблюдава сходна ситуация на рекламния пазар в Интернет. Според доклада на агенцията за маркетингови проучвания Nielsen/NetRatings, основната част от американските потребители се доверяват повече на традиционните начини за рекламиране, като обявите в пресата вземат 63% от запитаните, а телевизионните блокове – 56%. За разлика то това, банерната реклама привлича само 26% от потребителите. Спонсорираните линкове в търсачките и техните рекламни мрежи имат някакъв сравнителен успех - 34% от запитаните се възползват от предложените оферти, появяващи се в зависимост от ключовата дума, с която търсят инфрмация в търсачките, или тази, която собственика на сайта е задал при включване към някоя от рекламните програми от типа на Google AdSense. Дори новите форми на рекламиране във виртуалното пространство не получава повече от пая – мобилната реклама, която се смяташе, че ще е тайното и най-силно оръжие в тази област, привлича едва 18% от потребителите.

От друга страна, отново въз основа на резултатите от проучването, мнението на потребителите, споделено в така популярното явление Web 2.0,  е много силен инструмент, който компаниите могат да използват в битката за повече внимание от страна на потенцианите им клиенти.  Да поговорим в числа – 61% от запитаните са отговорили, че се доверяват на публикуваната информация в блоговете и другите форми на генерирано от потребителите съдържание, а 60% се доверяват на публикуваната информация в самите уеб сайтове на отделните марки. Изводът какъв е – потребителите се доверяват повече на препоръките, дадени им по един или друг начин от хора като тях, а не на представителите на самата компания, произвеждаща дадения продукт.

Та какъв е изводът от всичко казано до сега? Голяма част от специалистите в областта на интернет рекламата смятат, че най-добрият начин за рекламиране в Мрежата е чрез "социални реклами". Те работят по същия начин като спонсорираните линкове в търсачките, които са свързани по същество с ключовата дума, въведена от потребителя. Само че в този случай се взима предвид информацията, която той е публикувал в някоя от социалните мрежи. Системите, които ще показват рекламите, ще имат данни какво харесва дадения потребител, кои са приятелите му  т.н.. Може би именно този тип реклами ще завоюва по-добри позиции по отношение на доверието от страна на потребителите.





{START_COUNTER}